Wat jij écht moet weten over stresshormonen en waarom ze je ziek maken.

De werking van stresshormonen.

Bijna alle ouders ervaren een mate van stress om alle ballen hoog te houden. Hoe zorg jij ervoor dat je vitaal blijft en niet te onder gaat aan een burn out? Hormonen hebben hier heel veel mee te maken. Daarom vertel ik je graag wat die hormonen precies doen en waarom te veel stresshormonen slecht voor je zijn.

Waarom maakt je lichaam stresshormonen?

Bij stress maakt je lichaam hormonen aan.  Deze hormonen kunnen je helpen, als ze in balans zijn. Maar maak je te lang, te veel stress hormonen aan, dan is de kans groot dat je ziek wordt.

Bij een stressvolle gebeurtenis maakt je lichaam adrenaline en noradrenaline aan. Dit zijn de hormonen die maken dat je vlucht of vecht. Ooit was dat nuttig. Komt er een leeuw op je af? Dan moet je vechten of vluchten en daar helpen die hormonen je bij. Heel handig natuurlijk. Alleen die leeuw is er al lang niet meer. Tegenwoordig maken we stress hormonen aan door de drukte waar we in leven. Kinderen die op tijd op de opvang moeten zijn, snel naar het werk, weer op tijd weg van de vergadering, snel thuis koken en hopen dat ze op tijd op bed liggen. Dan nog een wasje aan, administratie regelen en daarna plof je moe op de bank neer. Herkenbaar?

Wat stresshormonen met je doen en waarom het verslavend kan zijn.

Als je stresshormonen in je lichaam krijgt wordt je lichaam in de overlevingsmodus gebracht. Alles wat niet van belang is om te vluchten of vechten wordt verminderd gestimuleerd. Zo voel je minder pijn, heb je minder snel behoefte aan eten en sex, je stofwisseling gaat langzamer en je weerstand wordt lager. In deze periode zit je in je reserves.

Het stresshormoon cortisol wordt iets later aangemaakt en heeft niet alleen effect op je lichaam maar ook op je geestelijke gezondheid. Door cortisol kun je op 110% presteren in plaats van op 100%. Het maakt je scherp en geeft  je energie.  Het zorg ervoor dat je de stress beter aan kan. Dit is heel fijn! Daarom kan leven op stress ook verslavend zijn. Het is een fijn gevoel dat je onder druk beter kunt presteren.

Het belang van balans tussen stress en rust.

Na stressvolle ervaring heeft je lichaam tijd nodig om weer in balans te komen. Die 110% moet je compenseren door weer een tijd op 90% te gaan zitten. Dan raak je weer in balans. Als je de tijd neemt om voor de 90% te gaan is er niets aan de hand met stress. Dan kan je lichaam herstellen en kun je er weer tegenaan als er stress om de hoek komt kijken.

Alleen hoe vaak heb jij de tijd om weer op te laden en je reserves aan te vullen? In het leven met kinderen is het een zoektocht naar tijd en aandacht voor jezelf. Opladen is er vaak niet bij. Als je dan een zeldzaam uurtje voor jezelf hebt, gooi je er nog snel een wasje in, vouwt je achterstallige was op en kookt vast wat voor de avond. Voor je het weet is je uurtje me-time voorbij.

De stress die een gemiddelde ouder ervaart is niet afgestemd op het mechanisme van ons lichaam met stresshormonen. De periode waarin je lichaam weer in balans behoort te komen is er vaak niet meer.

Te veel stresshormoon.

Dit betekent dat de kans groot is dat je te veel stresshormonen in je lichaam hebt. Tijdelijk is dit geen probleem. Maar als dit voortduurt kunnen er twee dingen gebeuren. Je raakt sneller geïrriteerd en voelt je opgejaagd of je gaat richting een burn-out. En als je op dat moment niet aan de bel trekt, stopt, en je lichaam laat herstellen, ga je richting een depressie.

Aan de aanmaak van stresshormonen op zichzelf kun je weinig doen. (Behalve als je in een hutje op de hei wilt gaan wonen.) Het is iets wat gebeurd en wat een normale lichamelijke reactie is. Het is zelfs zo, dat als je een gezond persoon een injectie met cortisol geeft, de gedachten negatiever worden en je een kort lontje ontwikkeld. Het is niets zweverigs maar fysiologie. Dit is hoe het lichaam werkt. Het enige verschil is dat sommige mensen langer tegen stress hormonen kunnen dan anderen.

Hoe hou je stresshormonen in balans?

Ondanks dat stresshormonen er nu eenmaal zijn, kun je er wel iets aan doen om ze in balans te houden. Met een aantal simpele stappen kun jij het aantal stresshormonen in je lichaam in balans brengen. Daardoor voel jij je beter en ervaar je meer positiviteit, rust en geluk. Wil jij weten hoe? Volgende week komt de volgende blog uit met 3 tips om je stresshormonen in balans te houden.  Lees je dan weer mee?

3 thoughts on “Wat jij écht moet weten over stresshormonen en waarom ze je ziek maken.”

  1. Aanvulling: Het verschil in noradrenaline en adrenaline en cortisol zit hem vooral in de functie van de verschillende stresshormonen. Noradrenaline kun je deels met adrenaline vergelijken, maar toch hebben ze uiteindelijk een ander effect. Noradrenaline zorgt bijvoorbeeld veel meer voor emotionele effecten dan adrenaline dat doet.
    Het grote verhaal over stress => ” van Big Bang tot Burnout ” dekt aardig de lading

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *