3 simpele tips om je stresshormonen in balans te houden.

Te veel stresshormonen maken je ziek!

Stress is de nummer 1 oorzaak van depressies, overspannenheid en een burnout. Vorige week vertelde ik je al hoe stresshormonen werken. Vandaag zoals beloofd drie tips om je stresshormonen in balans te houden. 

Gezonde slaap.

Heel belangrijk is voldoende slaap. Zorg dat je aan je uren komt. Natuurlijk is dat niet makkelijk met kleine kinderen. Weet je van te voren dat je een gebroken nacht zult hebben, ga dan één tot twee uur eerder naar bed. Dan weet je dat je het voor een deel kunt opvangen.

Alcohol voor het slapen maakt dat je misschien makkelijker in slaap valt. Toch is dit niet aan te raden gezien doorslapen juist lastiger kan zijn bij een borrel voor het slapen gaan.

Stress hormonen maken dat je hormonen die je willen laten slapen minder goed werken. Daardoor slapen veel mensen met stress minder goed. Heb je hier last van? Dan is het verstandig dit met je huisarts te bespreken. Die kan je mogelijk helpen om de cyclus van -slecht slapen- moe zijn-meer stress-nog slechter slapen-  te doorbreken.

Voldoende beweging.

Lichamelijke activiteit doet iets met hormonen! Fysieke activiteit is zelfs een behandelmethode bij depressie. Het maakt dat er stofjes vrij komen die de stress hormonen verminderen. En nu hoef je daarvoor echt niet direct de sportschool in. Wandelen is al helemaal goed. En nu weet ik wel wat je denkt… daar heb ik toch helemaal geen tijd voor met een druk gezinsleven een een baan! En dat weet ik.

Maar toch zijn er genoeg mogelijkheden. Loop een ommetje tijdens je lunchpauze. Heb je een bespreking? Doe het gesprek tijdens een wandeling. Loop naar je werk of parkeer je auto net wat verder van je werk zodat je nog een stukje moet lopen. Wil je er uit met de kinderen? Ga het bos in en doe zelf wat oefeningen terwijl je kinderen aan het spelen zijn. Duik niet op het terras maar neem een koffietje mee en maak een ommetje. En als je, je partner heel lief aan kijkt, kun je vast wel ruimte vinden om toch de sportschool in te duiken of een stuk te lopen.

Pak je rust.

En dan als laatst, neem rust! Leer ontspanningsoefeningen en neem regelmatig een moment om niets te doen. Dat hoeft niet lang te zijn. Maar als je bijvoorbeeld voor je een nieuwe activiteit begint even stilstaat bij hoe jij je nu voelt, kom je al een heel eind. Voel hoe je lichaam aanvoelt, hoe voelen je voeten, is je kaak gespannen? Hoe voelen je schouders? Hangen ze ontspannen naar beneden of heb je ze opgetrokken? Hoe is je ademhaling? Adem je naar je buik of zit je adem hoog?

Door regelmatig stil te staan bij je lichaam en hoe jij je voelt kun je, je lichaam steeds een kort herstelmomentje bieden.

Als het je niet meer lukt om te ontspannen.

 

 

Merk je dat je er niet komt met een kort moment voor jezelf, heb je het gevoel dat je op je tenen loopt en is alles wat erbij komt je te veel? Plan dan met regelmaat een dag of weekend voor jezelf. Een dag waarop je niets hoeft en stil kunt staan bij wie jij werkelijk bent en wat je nodig hebt. De Olifant helpt je daar graag mee tijdens een van de oplaad weekenden.  Voor meer informatie over een van onze oplaad weekenden, klik hier.

2 thoughts on “3 simpele tips om je stresshormonen in balans te houden.”

  1. Mooi compact in twee blogs neergezet!
    Stress wat is het en en de drie tips 🙂
    Ben zelf ervaringsdeskundige (helaas) en ben momenteel ‘ druk’ met deze tips en daarbij een 2 belangrijke stressoren voor mij op UIT gezet! Noodzakelijk in mijn geval om tip 1 op te kunnen volgen.
    Deze tip ” stressoren zoveel mogelijjk op UIT zetten” voeg ik bij deze graag toe.

    1. Wat mooi Stefan! Hele goede tip. Mooie aanvulling. Een aantal weken geleden heb ik alle notificaties van mijn telefoon uit gezet. Ook echt een wereld van verschil. Soms zijn het de kleine dingen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *